DASH dieta - jídelníček na hubnutí

Hodnocení:     4,8 z 5, podle 85 hlasů.

zdravé jídloSprávně vytvořený jídelníček je důležitý pro to, abyste nejen hubli nebo nepřibírali, ale i měli vyrovnanou hladinu cukru v krvi a v případě DASH diety na snížení krevního tlaku. U jídelníčku byste měli dbát na co nejnižší obsah soli, protože sůl má velmi negativní vliv na zdraví (vysoký krevní tlak, zadržování vody, ledviny,..). Podívejte se na ukázkový jídelníček u DASH diety, ať víte, co jíst.

Jídelníček na týden

1. den

Snídaně: hrnek uvařených ovesných vloček, střední banán, sklenice nízkotučného mléka, půl sklenice pomerančového džusu
Svačinka: jogurt a čerstvé lesní plody
Oběd: kuřecí nudlová polévka (omezeně solená) s bylinkami, zeleninový salát se sýrem a kuřecími prsy, mandarinka
Svačina: hrst neslaných preclíků
Večeře: kuskus s pečenou rybou a chřestem

2. den

Snídaně: ovesná kaše s ořechy a rozinkami, sklenice nízkotučného mléka, půl sklenice pomerančového džusu
Svačinka: nízkotučný bílý jogurt a libovolné ovoce
Oběd: zeleninová polévka, krůtí karbanátek v housce se zeleninou, kompot
Svačina: půl hrníčku sypaného müsli
Večeře: dušené libové hovězí s bramborami a dušenou brokolicí

3. den

Snídaně: miska vloček s drobným ovocem, nízkotučný jogurt, ovoce, sklenice zeleninového džusu
Svačinka: broskev, sklenice kefíru
Oběd: rajská polévka, grilovaný sýr, celozrnný chléb či brambory, obloha, kousek melounu
Svačina: nesolený popcorn
Večeře: kuřecí prsa se žampionovou omáčkou, těstoviny a zeleninový salát

4. den

Snídaně: omeleta ze 2 bílků s cibulí a bylinkami, čerstvé jahody, sklenice nízkotučného mléka
Svačinka: jogurt, hruška
Oběd: grilovaný krůtí řízek, brambory vařené bez soli, okurek, jablko
Svačina: jogurt a dvě lžíce vloček
Večeře: vepřová panenka na dušeném špenátu, celozrnná rýže, salát

5. den

Snídaně: ovesná kaše, pomerančový džus
Svačinka: jogurt s jahodami
Oběd: kuřecí polévka, zeleninový salát s kuřecími prsy, sýrem a olivovým olejem, celozrnné pečivo, grep
Svačina: sklenice jogurtového mléka
Večeře: grilovaný losos s pečenými brambory, zelenina

6. den

Snídaně: sladké celozrnné pečivo, marmeláda, sklenice mléka, borůvky
Svačinka: hrst sušeného ovoce
Oběd: čočková polévka, pečený tuňák s brambory, zeleninový salát, pomeranč
Svačina: jogurt s lesními plody
Večeře: smažené tofu na kostičky smíchané s celozrnnou rýží a čerstvou zeleninou

7. den

Snídaně: pohanková kaše s rozinkami a nízkotučným mlékem, sklenice jablečného džusu
Svačinka: ovesná sušenka
Oběd: hovězí steak s pepřovou omáčkou, bramborová kaše a zeleninová příloha, mandarinka
Svačina: ovocný salát s jogurtem
Večeře: pečená kuřecí prsa se šťouchanými brambory, dušená brokolice

Zdržte se solení

Velmi důležité je přestat hodně solit, protože solení je u DASH dietynevhodné. Pokud vaříte brambory, těstoviny nebo rýži nedávejte do vody sůl, jedná se pouze o zvyk. Brambory i těstoviny chutnají opravdu dobře bez soli. Raději si je jemně osolte až pak na talíři, ale opět omezeně. Recenze na tuto dietu je tady.
Automaticky nesolte omáčky a polévky dopředu, osolte je lehce až při konzumaci. Raději použijte na ochucení bylinky, které dodají finálnímu pokrmu mnohem lepší chuť.

Používejte menší porce masa

V případě, že je v jídelníčku předepsáno maso nebo ryba, jedná se vždy o 90 g v syrovém stavu. Maso také solte jen trošku a soustřeďte se raději na koření a bylinky.

Mléčné výrobky jen nízkotučné

V DASH dietě je vhodné používat pouze nízkotučné mléčné výrobky.

V celém jídelníčku se klade důraz na přiměřené porce, velké porce zeleniny a ovoce.